Παρασκευή 3 Ιουνίου 2011

Απαντώντας στα Αυτονόητα (και στους Αρεοπαγίτες)

Απάντηση στην επιστολή του Αρεοπαγίτη Ευ. Ανδριανού στην Καθημερινή, 28/5/2011!

Ευχαριστώ θερμά τον S.Frang για την πάσα!

Και καθώς οι ευσεβείς ορθόδοξοι χριστιανοί συνεχίζουν να αναπαράγουν τετριμμένους παραλογισμούς προσπαθώντας να αντικρούσουν ασυνήθιστες (κατά τη γνώμη τους) αλήθειες, η συγκεκριμένη ανάρτηση θα παρουσιάσει μερικές εξαιρετικά απλές απαντήσεις που έχουν ως στόχο, όχι φυσικά να υπερασπιστούν τον Stephen Hawking (δεν το έχει ανάγκη), αλλά απλώς να καταδείξουν το παράλογο του εγχειρήματος της ομολογιακής πίστης να προσπαθεί να αναχαιτίσει την πρόοδο της επιστήμης και τον ρου της ιστορίας. Οι παρατηρήσεις του κ. Ανδριανού θα αναφέρονται κατά σύμβαση με πλάγια γράμματα. Ξεκινάμε…

"Kύριε διευθυντά

Σας παρακαλώ να μου επιτρέψετε μερικές παρατηρήσεις επί των δηλώσεων περί μετά θάνατον ζωής και περί Θεού του κορυφαίου φυσικού επιστήμονος κ. Στίβεν Xόκινγκ που δημοσιεύθηκαν και στην εφημερίδα σας.

1. H δήλωση ότι η πίστη στη μετά θάνατον ζωή «είναι παραμύθια για όσους φοβούνται το σκοτάδι» είναι προσβλητική για τα δισεκατομμύρια των ανθρώπων που έχουν αυτή την πίστη. Θα περίμενα από τον κ. Xόκινγκ να σέβεται όσους έχουν μία πίστη που ο ίδιος δεν συμμερίζεται."
Κύριε Ανδριανέ, η προσβολή είναι όντως κάτι το μη ευχάριστο από όποιον και αν προέρχεται και σε όποιον και αν κατευθύνεται. Προκύπτουν όμως δύο βασικά ερωτήματα επί του θέματος.

Πρώτον, είναι όντως προσβλητικές οι δηλώσεις του Hawking; Η προσβολή έχει πάντα την έννοια υβριστικής συμπεριφοράς ή πράξης απέναντι σε πρόσωπο. Και η διατύπωση του Hawking είναι ξεκάθαρο πως έχει στο στόχαστρο του μια ιδέα και όχι ένα πρόσωπο. Η ιδέα του θεού είναι εκτεθειμένη σε κριτική και δεν θα μπορούσε να χρήζει προνομιακής μεταχείρισης συγκριτικά με τις υπόλοιπες ιδέες, απλά και μόνο επειδή έτσι επιθυμούν οι οπαδοί της συγκεκριμένης ιδέας. Είναι αυτονόητο, φαντάζομαι, το γιατί (σατανιστές, ποδοσφαιρικοί οπαδοί, πολιτικοί εξτρεμιστές αλλά και λιγότερο λαοπληθείς ομάδες θα μπορούσαν να έχουν παρόμοιες απαιτήσεις)!

Δεύτερον, αν δεχτούμε ότι είναι προσβλητική η θέση του Hawking (που δεν είναι όπως εξηγήθηκε ήδη), τότε ας μπούμε στη διαδικασία να εξηγήσουμε ότι οι κακές πράξεις μπορούν εύκολα να ιεραρχηθούν ανάλογα με τη σοβαρότητα της επιπτώσεως τους στον άνθρωπο. Με απλά λόγια, κακό πράγμα η προσβολή, χειρότερο όμως η ληστεία, δις χειρότερο η ψυχική βλάβη, ακόμα χειρότερο πράγμα η σωματική βλάβη και τραγικό και μη αναστρέψιμο πράγμα ο φόνος. Οπότε σας ρωτάω, με ποιο δικαίωμα πληρώνονται στην Ελλάδα οι διαχειριστές της πίστης, άτομα δηλαδή άνευ αντικειμένου για οποιονδήποτε μη πιστό ή αλλόθρησκο, από τα κρατικά λεφτά στα οποία συνεισφέρουν και μη πιστοί αλλά και αλλόθρησκοι. Με ποιο δικαίωμα καλλιεργεί η θρησκεία χρόνια τώρα τον φόβο στις ψυχές των ανθρώπων; Με ποιο δικαίωμα, και στο όνομα του θεού πάντα, εκτίθενται παγκοσμίως παιδάκια στις ορέξεις στερημένων ιερέων; Συνοψίζοντας, ο θεσμός της πίστης φοβίζει, δημιουργεί ενοχές, ληστεύει και πολλές φορές κακοποιεί σεξουαλικά, αλλά δεν μπορεί να ανεχτεί προσβολές;;;


"2. Tα εκατομμύρια των μαρτύρων της πίστεώς μας προτίμησαν να υποστούν τον θάνατο με φρικτά βασανιστήρια επειδή είχαν διά της πίστεως αισθανθεί ψηλαφητή την πραγματικότητα της μετά θάνατον ζωής και δεν κατέφυγαν σε ένα «παραμύθι» επειδή τον εφοβούντο, όπως υποστηρίζει ο κ. Xόκινγκ. Aν δεν είχαν την εμπειρία της πίστεως, θα τους έμενε ο φόβος του θανάτου και θα τον απέφευγαν με το να αρνηθούν την πίστη αυτή."
Επαναλαμβάνω το "Aν δεν είχαν την εμπειρία της πίστεως, θα τους έμενε ο φόβος του θανάτου και θα τον απέφευγαν με το να αρνηθούν την πίστη αυτή". Μας λέτε ότι πολλοί θα απέφευγαν τον θάνατο αλλά τους βοήθησε η πίστη να αποφασίσουν διαφορετικά; Και καυχιέστε και από πάνω για τα επιτεύγματα της πίστης;;; Δεν χρήζει περαιτέρω σχολιασμού...

"3. O κ. Xόκινγκ δίδει απαντήσεις επί των μεταφυσικών θεμάτων της μετά θάνατον ζωής και της υπάρξεως του Θεού μεταχειριζόμενος τα μέσα των φυσικών επιστημών, που είναι ατελή και δεν μπορούν να δώσουν επιστημονικές απαντήσεις για τα θέματα αυτά."
Τα μεταφυσικά πράγματα ορίζονται από τα λεξικά ως πράγματα έξω από την εμπειρία. Ο Hawking μιλάει περί υπάρξεως η οποία εμπίπτει σαφώς μέσα στα πλαίσια της εμπειρίας αφού η ύπαρξη ξεκινάει με την εμπειρία. Πως αλλιώς καθορίζουμε ότι κάτι υπάρχει; Αν ο θεός "επέλεξε" να βρίσκεται εκτός εμπειρίας, αυτό είναι μάλλον πρόβλημα του θεού και σίγουρα όχι του Hawking!!!

"4. Όταν τα μέσα των φυσικών επιστημών δεν είναι πρόσφορα να μας δώσουν απαντήσεις στα θέματα της μετά θάνατον ζωής και της υπάρξεως του Θεού, αλλά εμείς πιστεύουμε σε αυτά, μπαίνουμε στον χώρο της μεταφυσικής γιατί δίνουμε απαντήσεις διά της πίστεως. Όσοι με τα υπάρχοντα μέσα της Eπιστήμης δεν μπορούν να αποδείξουν το αντίθετο και δεν περιορίζονται σε μια θεωρία, αλλά λένε «δεν πιστεύω», κινούνται και αυτοί στον χώρο της μεταφυσικής, έξω από τα όρια της Eπιστήμης. Όταν ο κ. Xόκινγκ λέει ότι δεν «πιστεύει» και ειρωνεύεται όσους πιστεύουν, έχει εξέλθει από τα όρια της επιστήμης του και κινείται και αυτός στον χώρο της μεταφυσικής."
Μάλιστα! Εγώ δηλαδή που δεν πιστεύω στην μοχθηρή μελιτζάνα, κινούμαι κατά την άποψη σας κύριε Ανδριανέ μέσα στο πλαίσιο της μεταφυσικής; Γιατί δεν πιστεύω ότι μπορείτε με κάποιον ευφάνταστο τρόπο να αποδείξετε τη μη ύπαρξη μιας τέτοιας μοχθηρής μελιτζάνας ακριβώς γιατί η μη ύπαρξη, για όλα τα πράγματα, δεν αποδεικνύεται! Άρα, συνεχίζοντας, μήπως σκέπτεται μεταφυσικά και όποιος δεν πιστεύει στον Πινόκιο, στις νεράιδες, στους Gormiti και στον Superman;;;

"5. O κ. Xόκινγκ για να αποκρούσει την πίστη στην ύπαρξη του Θεού ως πρωταρχική αιτία των όλων υποστηρίζει ότι το σύμπαν δημιουργήθηκε μόνο του, με την ενέργεια της βαρύτητας και ότι από το τίποτα είναι δυνατόν να δημιουργηθούν και άλλα σύμπαντα. H άποψη αυτή είναι αντίθετη προς τη φιλοσοφική και επιστημονική πείρα κατά την οποία τίποτα δεν μπορεί να προέλθει από το τίποτα, αλλά και στη λογική."
Επιπλέον η άποψη του Hawking δεν είναι αντίθετη στη λογική, αλλά στην καθημερινή μας αντίληψη. Η λογική μας εξελικτικά έχει προικιστεί με τη δυνατότητα της αναδιαμόρφωσης ανάλογα με την κεκτημένη γνώση και εμπειρία. Η καθημερινή μας αυτή αντίληψη ήταν τέτοια ώστε κάποτε μας έκανε να θεωρούμε τη γη επίπεδη! Η καθημερινή μας αντίληψη ήταν αυτή που κάποτε μας έκανε να θεωρούμε τους κεραυνούς ως φωτιές που πέφτουν από τον ουρανό, από κάποιο υπερφυσικό ον με πρόθεση. Συνεχίζετε να υποστηρίζετε ότι κακώς η λογική είναι ανοικτή στη μάθηση και στην αναδιαμόρφωση βάσει της κατεκτημένης γνώσης;;;

"6. Πολλοί επιστήμονες, ιδίως των φυσικών επιστημών, μεταξύ των οποίων και ο κ. Xόκινγκ, νομίζουν ότι μπορούν να δώσουν απαντήσεις επί μεταφυσικών θεμάτων στηριζόμενοι στα πράγματι εντυπωσιακά επιτεύγματα της Επιστήμης, παραβλέποντας το γεγονός ότι και αυτή έχει τα όριά της πέρα από τα οποία επικρατεί άγνοια και έτσι επιβεβαιώνουν την παρατήρηση του Σωκράτη για τους συγχρόνους του «ειδικούς», ότι δεν έχουν επίγνωση της αγνοίας τους, ότι «δεν ξέρουν ότι δεν ξέρουν»."
Αρχικά, γεννιέται η εξής απορία! Γιατί επικαλείστε κ. Ανδριανέ τώρα την επιστημονική γνώση για να στηρίξετε την άποψη σας; Μόλις στα προηγούμενα επιχειρήματα σας την απορρίψατε; Δεύτερον, και επειδή είναι ξεκάθαρο ότι αγνοείτε παντελώς τα περί κβαντομηχανικής, έχει αποδειχτεί επιστημονικά ότι υπάρχει γένεση εκ του μηδενός. Και η απόδειξη, όσο και αν μπορεί να μη βολεύει κάποιους αυτό, δεν είναι απλώς ισχυρισμός αλλά απόδειξη!

"Eυάγγελος Aνδριανός, Eπίτιμος Aρεοπαγίτης"

Ένα τελευταίο σχόλιο κύρια Ανδριανέ. Η διαφορά του Hawking με τους διαχειριστές της πίστης είναι ότι τον Hawking ψάχνουν να τον βρουν για να μιλήσει, επειδή έχει αποδείξει την αξία του. Εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως διαβάζουν τα βιβλία του και περιμένουν τα πορίσματα του επειδή αυτό που προσφέρει στον κόσμο είναι εγνωσμένης αξίας προϊόν. Λέγεται εκλαϊκευμένη γνώση, γνώση δηλαδή προσιτή στον καθέναν. Συνεπώς ο Hawking διδάσκει αυτούς που θέλουν! Οι διαχειριστές της πίστης αντίθετα δεν έχουν και ιδιαίτερη ζήτηση. Ψάχνουν να βρουν τον κόσμο, από την κολυμβήθρα ακόμα, επειδή δεν έχουν αποδείξει καν το αντικείμενο της ενασχόλησης τους. Και τελικά προσπαθούν να κατηχήσουν αυτούς που δεν θέλουν. Θλιβερό κατάντημα...
Share: