Παρασκευή 20 Νοεμβρίου 2020

Δεν κολλάει κορονοϊός με τη Θεία Κοινωνία. Δώστε μου τώρα τη ΜΕΘ που δικαιούμαι.


Θετικοί στον κορονοϊό οι μητροπολίτες Ιερισσού Θεόκλητος, Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Ιερώνυμος, πρώην Καλαβρύτων – Αιγιαλείας Αμβρόσιος, Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος Γεώργιος, ο επίσκοπος Ωλένης Αθανάσιος και ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος. Νεκρός από κορονοϊό ο Λαγκαδά Ιωάννης.

Επειδή βλέπω την τελευταία εβδομάδα πολλούς να εξεγείρονται με την υποτιθέμενη αναλγησία κάποιων από εμάς απέναντι στους ιερείς, και να εξηγούν ότι δεν έχουμε κανένα δικαίωμα να αμφισβητούμε το δικαίωμα των ιερέων στις ΜΕΘ, ας κάνουμε κάποιες αναγκαίες διευκρινίσεις:

1. ΟΛΟΙ ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ ΤΗΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΔΥΝΑΤΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΛΗΡΗ ΑΦΟΣΙΩΣΗ ΤΩΝ ΓΙΑΤΡΩΝ

Όλοι. Τόσο απλά και δεν χρειάζεται καμία περαιτέρω διευκρίνηση.

2. Στην πράξη, ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΟΛΟΙ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΔΥΝΑΤΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ

Η συζήτηση στην παρούσα φάση εξελίσσεται σε δύο διακριτά επίπεδα.

Επίπεδο 1

Πρώτο επίπεδο και πιο light αυτό της επί θεωρητικού επιπέδου κουβέντας. Μια πολύ απλή και πολύ απαραίτητη κουβέντα που πρέπει κάποτε να ανοίξει, είναι αν και κατά πόσον δικαιούται κάποιος να δυναμιτίζει τις προσπάθειες που γίνονται για να μην καταρρεύσει το σύστημα υγείας εν μέσω πανδημίας, διατηρώντας στο ακέραιο τις απαιτήσεις του από το ίδιο αυτό σύστημα. Η συγκεκριμένη κουβέντα, δεν υπάρχει κανένας λόγος να εξελιχθεί σε λαϊκό δικαστήριο. Μπορεί όμως θαυμάσια να καλλιεργήσει τον προβληματισμό και την κοινωνική ευαισθησία σε ανθρώπους οι οποίοι πορεύονται στη ζωή τους με την περίεργη αντίληψη ότι όλοι οι άλλοι τους χρωστάνε, την ίδια στιγμή που οι ίδιοι δεν χρωστάνε και δεν λογοδοτούν σε κανέναν. Η όλη συζήτηση μπορεί να θεωρηθεί άσκηση αυτογνωσίας.

Επίπεδο 2

Εδώ η κουβέντα διεξάγεται πλέον με όρους πιεστικούς και αμείλικτους, σε πραγματικές και σκληρές συνθήκες και όχι στα πρασινολίβαδα του Σάιρ, όπου όλοι ζουν αγαπημένοι και μονιασμένοι.

Η Ελλάδα, και πολύ περισσότερο η Θεσσαλονίκη, βρίσκονται οριακά κοντά στο σημείο εκείνο όπου οι διαθέσιμες ΜΕΘ τελειώνουν. Και όπως μας έχει δείξει ήδη η πράξη στις χώρες που αντιμετώπισαν το τέρας την Άνοιξη (βλ. Ισπανία και Ιταλία), όταν δεν υπάρχουν ΜΕΘ, οι γιατροί μέσα σε όλα τα άλλα που καλούνται να αντιμετωπίσουν, φορτώνονται και με το εξαιρετικά βαρύ φορτίο του να επιλέγουν ποιος θα διεκδικήσει τις πιθανότητες να ζήσει και ποιος θα αφεθεί να πεθάνει. Με απλά λόγια, ποιος βαριά άρρωστος θα έχει προτεραιότητα εισαγωγής στις ΜΕΘ.

Τα βασικά κριτήρια επιλογής είναι 2 + 1:

  1. Αυτός που είναι πιο νέος. Ακούγεται ανάλγητο αλλά είναι πολύ λογικό. Δεν έχει ούτε τα ίδια χρόνια μπροστά του ούτε την ίδια δύναμη για να ανακάμψει ένας 50αρης με έναν 80αρη.
  2. Αυτός που είναι πιο υγιής. Ακούγεται επίσης ανάλγητο αλλά ήδη έχουμε αρχίσει να καταλαβαίνουμε τη λογική. Δεν έχει τις ίδιες πιθανότητες να γλυτώσει από την περιπέτεια ένας απόλυτα υγιής που προσβλήθηκε από COVID-19 και ένας με βαρύ υποκείμενο νόσημα όπως καρκίνο ή καρδιά. 
  3. Το celebrity status του ασθενούς. Παρεμπιπτόντως, το celebrity status παρακάμπτει ακόμα και τα κριτήρια 1 και 2. Και εδώ έχουμε να κάνουμε με τη μεγάλη παραφωνία. Η λογική είναι μεν παρόμοια με τα προαναφερθέντα κριτήρια, αλλά μόνο όταν μιλάμε για celebrity status που ανταποκρίνεται σε άτομο του οποίου η απώλεια θα επηρεάσει πολλούς. Δεν έχει σημασία πόσο αντιπαθής μπορεί να μας είναι ο Boris Johnson και ο Donald Trump. Την ώρα που θα προσβληθούν από COVID-19 και θα χρειάζονται νοσηλεία, θα έχουν το πλέον κορυφαίο και πολυάριθμο ιατρικό επιτελείο πάνω απ’ τα κεφάλια τους γιατί δεν μιλάμε για απλά άτομα αλλά για θεσμικούς εκπροσώπους. Μιλάμε για άτομα που έχουν εκλεγεί. Τα ίδια ισχύουν και για άλλες ομάδες ανθρώπων των οποίων ο θάνατος είτε θα δημιουργήσει νέα προβλήματα σε άλλους είτε θα τους στερήσει από την αντιμετώπιση των υφιστάμενων προβλημάτων (π.χ. γιατροί). Δεν μιλάμε για απλά άτομα αλλά για συνδετικούς κρίκους της κοινωνίας. Τι γίνεται όμως στην περίπτωση που έχουμε στην ουρά διασημότητες όπως μεγάλο όνομα της νύχτας, γνωστός ποδοσφαιριστής, γόνος της υψηλής κοινωνίας, pop τραγουδίστρια κλπ; Δυστυχώς για τις σύγχρονες κοινωνίες, τα κοινωνικά μας αντανακλαστικά είναι τόσο ανύπαρκτα ώστε να συμπεριλαμβάνουμε απροβλημάτιστα τα συγκεκριμένα άτομα στην κατηγορία των συνδετικών κρίκων, παρά το δεδομένο ότι η απώλειά τους δεν έχει αντικειμενικά σοβαρές συνέπειες στις ζωές των άλλων. Δεν έχει σημασία πόσο συμπαθούσατε τον Kobe Bryant. Εμένα προσωπικά υπήρξε ο ένας από τους δύο πλέον αγαπημένους μου NBAers όλων των εποχών. Η απώλειά του με στεναχώρησε πολύ. Φαντάζομαι, κάποιους άλλους πολύ περισσότερο. Αλλά οι ζωές που επηρεάζονται σοβαρά, είναι και πάλι αποκλειστικά στο συγγενικό του και φιλικό του περιβάλλον. Και όχι, δεν θεωρώ σοβαρές τις συνέπειες που υπέστη η Nike. Αν υπέστη.

Είτε θέλουμε να το παραδεχτούμε λοιπόν, είτε όχι, προβάδισμα στην κούρσα για την τελευταία ΜΕΘ έχει ο πιο διάσημος. Εξήγησα τις ενστάσεις μου, αλλά έτσι τελικά λειτουργεί η κοινωνία και οι οποιεσδήποτε αλλαγές, αν επέλθουν και όποτε επέλθουν, βρίσκονται σε ένα μακρινό μέλλον. Στο παρόν, η αναγνωρισιμότητα κερδίζει. Και η αναγνωρισιμότητα αυτή έχει ένα και μοναδικό κοινό χαρακτηριστικό. Οι αναγνωρίσιμοι, τη διασημότητά τους την κέρδισαν! Είτε μιλάμε για απήχηση σε αποχαυνωμένους και χαζούς, είτε για απήχηση σε λογικούς και μορφωμένους.

Επιστρέφοντας όμως στους ιερείς, θα ήταν αμαρτία να προσποιούμαστε ότι δεν βλέπουμε τον τυραννόσαυρο  που χέζει μέσα στο καθιστικό μας. Δώστε βάση:

  1. Είναι συνήθως ηλικιωμένοι. Ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος είναι 82 ετών.
  2. Πολλοί απ’ αυτούς είναι με προβλήματα υγείας.
  3. Ανήκουν όμως στα celebrities αυτής της χώρας και θα παρακάμψουν την ουρά στις ΜΕΘ παρά τα 1 και 2.
  4. Ανήκουν στα celebrities της χώρας χωρίς να έχουν κερδίσει τη διασημότητά τους. Η θεσμική τους προστασία και η προβολή τους μας έχει επιβληθεί κρατικά.
  5. Τους πληρώνουμε αναγκαστικά από τους φόρους μας, ενώ παράλληλα τους φοροαπαλλάσσουμε.
  6. Και σαν να μην φτάνουν όλα αυτά, αντιμετωπίζουμε και τις ανορθολογικές διδαχές τους και τις προτροπές ανυπακοής προς το ποίμνιο από την αρχή της πανδημίας. Μέρος του αδιαχώρητου στις μονάδες εντατικής θεραπείας οφείλεται και σ' αυτούς.

Σενάριο

Καταλήγουν σε κρίσιμη κατάσταση στην τελευταία διαθέσιμη ΜΕΘ, απ’ τη μία ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος και από την άλλη ένας 60χρονος, ο οποίος κόλλησε τον ιό από την 55χρονη εκπαιδευτικό γυναίκα του. Ή ένας 70χρονος χωρίς υποκείμενα νοσήματα. Ή έστω ένας 80χρονος ο οποίος έχει ακολουθήσει τα μέτρα με στρατιωτική πειθαρχία.

Ποιος θα πρέπει να πάρει την τελευταία κλίνη;



Share:

1 σχόλιο:

  1. Νμζ πως επισημα το σελέμπριτι στάτους δεν ανήκει στις παραμέτρους ακομα και οταν μιλάμε για την ΠτΔ, δλδ οι γιατροι θεωρητικα κρινουν με εντελως ιατρικα κριτηρια (στον θανατο ειμαστε ολοι ισοι και αλλα τετοια ...αντικειμενικα). Νομιζω ομως. Δεν ξέρω ποιο ειναι το επίσημο πρωτόκολλο.

    Στα λοιπα συμφωνάμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή